Čo je franšíza?

Franšíza (angl. franchising) je jednou z obchodných stratégií, ktoré môže nová spoločnosť alebo podnikateľ použiť pri získavaní podielu na trhu.

Stručne povedané, ide o sieť vzájomne závislých obchodných vzťahov, ktorá umožňuje viacerým ľuďom zdieľať:

  • známu a zabehnutú značkou (branding)
  • úspešnú metódu podnikania a
  • osvedčený marketingový a distribučný systém.

Stať sa franšízantom v podstate znamená dostať sa do rozbehnutého podnikania.

Mylnou predstavou o franšízingu je domnienka, že vy ako franšízant „kupujete franšízu“. V skutočnosti však investujete svoje vlastné aktíva do zabehnutého podnikania, alebo biznisu s cieľom využívať značku, know-how a nepretržitú podporu poskytovateľa. Všetci franšízanti v systéme získajú na používanie značky a know-how materskej firmy licenciu.

Tento obchodný vzťah je spoločným záväzkom všetkých franšízantov získať a udržať si zákazníkov. Franšízanti sú pritom povinní ich získať a udržiavať pomocou predpísaných marketingových a operačných systémov poskytovateľa franšízy.

Ostatní franšízanti a spoločnosťou riadené jednotky nie sú vašou konkurenciou. Opak je pravdou. Spoločne s vami zdieľajú úlohu etablovať značku ako dominantnú značku na všetkých trhoch a posilniť povedomie a dôveru zákazníkov v značku. V tomto ohľade teda pracujete ako tím.

Hlavné výhody a nevýhody franšízingu

Výhody

  1. Systém, podpora, poradenstvo

Môže zahŕňať

  • pomoc s výberom vhodnej lokality a zabezpečením/vybudovaním vlastnej prevádzkarne
  • zaškolenie franšízantov a ich zamestnancov
  • vývoj nových franšízových produktov a služieb

Aj keď franšízanti riadia veci nezávisle, poskytovateľ franšízy chce, aby boli úspešní. A nejde len o peniaze. Ide tiež o udržanie dobrého mena firmy. Pretože je franšíza súčasťou systému, úspech každej z nich je prínosom pre celý systém.

  1. Silná značka

Značka je jednou z najväčších prínosov franšízy. Ak má vaše franšízové ​​podnikanie známe meno, nemusíte sa pri budovaní firmy zameriavať na reklamu. Zákazníci budú využívať vašu prevádzku, pretože už sú oboznámení s tým, ako vyzerá a funguje.

  1. Odskúšaný a fungujúci marketing

Pri marketingu svojej franšízy už nemusíte objavovať koleso, dostanete fungujúci voz. Podnikatelia, ktorí začínajú podnikať úplne od začiatku, musia zvyčajne experimentovať s marketingom, kým nenarazia na efektívnu stratégiu.

  1. Podnikanie postavené na predaj

Ako franšízant budujete podnik, ktorý by mal byť atraktívny pre zákazníkov, ktorí už majú daný produkt odskúšaný a preto je pravdepodobné, že sa bude lepšie predávať.

Nevýhody

  1. Byť súčasťou väčšieho systému nesie so sebou riziká

Negatívna skúsenosť zákazníka v jednej z franšíz, ktorý napr. túto zlú skúsenosť následne rozšíri na internete, môže negatívne ovplyvniť aj vaše podnikanie, resp. ostatných franšízantov v krajine. Aj keď prevádzkujete mimoriadne úspešnú a výnosnú franšízu, môžete prísť o všetko kvôli zlému obchodnému rozhodnutiu niekoho iného.

  1. Počiatočné a priebežné poplatky

Po počiatočnom poplatku platíte mesačnú čiastku v percentách na základe výnosov. Častokrát však aj počiatočné náklady môžu byť obrovské – rádovo v desiatkach až stovkách tisíc eur.

  1. Nedostatok nezávislosti

Keď sa už cítite v podnikaní sebavedomo, môžete mať nápady, ako by sa dali zmeniť niektoré operácie. Vaše plány však môžu byť obmedzené politikou spoločnosti.

  1. Zákonné požiadavky

Nezabudnite si prečítať a porozumieť zmluvám a dohodám skôr, ako ich podpíšete – po podpísaní sú zmluvy záväzné a vynútiteľné.

Globálne najúspešnejšie franšízy

Franšízový obchodný model umožňuje spoločnostiam rýchlo rozšíriť svoje podnikanie a vytvoriť globálne uznávanú značku. Len máloktorá spoločnosť však zostáva dlhodobo úspešná. Medzi globálne najúspešnejšie franšízy patria:

#1   McDonald’s (119 krajín, viac ako 36 800 prevádzok)

#2   KFC (118 krajín, 20 000 prevádzok)

#3   Marriott International (122 krajín, 6 000 prevádzok)

#4   Pizza Hut (90 krajín, 16 000 prevádzok)

#5   Burger King (100 krajín, 15 800 prevádzok)

#6   Domino’s (82 krajín, 13 000 prevádzok)

#7   Dunkin‘ (38 krajín, 9 000 prevádzok)

#8   Subway (112 krajín, 44 700 prevádzok)

Najnovšie články

Kategórie

Stiahnite si našu brožúrku

Stiahnuť

Máte aj vy záujem o franšízu?

Ozvite sa nám:

milan.tkac@go4pro.sk

+421 948 737 131