Ako funguje multi level marketing (MLM)?
V dobe sociálnych sietí ste sa už určite stretli s tým, že vás niekto oslovil s ponukou práce pre MLM firmu. Mohlo ísť o firmy, ktoré sa venujú financiám, kozmetike, výživovým doplnkom alebo alternatívnym spôsobom liečby. Možno vás to zaujalo, ale nedozvedeli ste sa poriadne, v čom spočíva multi level marketing. V dnešnom článku vám to objasníme, aby ste mali lepší prehľad o to, ako to celé funguje.
Čo je to multilevel marketing?
Ide o stratégiu, ktorá funguje na veľmi jednoduchom princípe. Namiesto toho, aby spoločnosti priamo predávali svoje produkty online alebo v kamenných predajniach, používajú na ich distribúciu obchodných partnerov alebo zástupcov. Firma dodá svojim partnerom produkty za veľkoobchodné ceny a oni ich predávajú koncovým spotrebiteľom.
Mnohí obchodní partneri sa však orientujú skôr na propagáciu a odporúčanie, než na nákup a následný predaj. Preto hľadajú do svojho tímu ľudí, ktorých pod seba registrujú a následne im je vyplatené určité percento z ich obratu. Novo registrovaní partneri môžu využívať výhody ako: nákup za veľkoobchodné ceny, produkty zdarma, zbieranie bodov či prístup k vzdelávacím materiálom.
Obchodní partneri nie sú považovaní za zamestnancov, pretože každý obchodný partner si vie vďaka MLM vybudovať svoj silný tím a úspešný biznis. Partneri sa okrem hľadania nových ľudí venujú aj školeniu už registrovaných zástupcov. Pomáhajú a inšpirujú ich, ako vybudovať úspešné podnikanie.
Využívajú MLM firmy reklamu v médiách?
V 99% prípadov nie. MLM firmy neplatia za reklamu, o propagáciu sa starajú MLM predajcovia / obchodní partneri.
V súvislosti s MLM sa môžete stretnúť s týmito pojmami:
- sponzor/partner: osoba, ktorá do spoločnosti pozýva nových členov a následne ich školí
- upline: osoba ktorá vás pozvala do spoločnosti
- downline: osoba, ktorá bola niekým privedená do spoločnosti
- kompenzačný plán: sú v ňom obsiahnuté všetky spôsoby, akými môžu obchodní partneri zarábať peniaze, je v ňom vysvetlený provízny systém
Oplatí sa to?
To závisí od viacerých vecí. Na začiatok musíte disponovať kapitálom a ak chcete byť úspešný, musíte dané produkty veľmi dobre poznať a mať svoje osobné skúsenosti. Taktiež pri tomto type podnikania človeku nesmie chýbať vášeň a seriózny záujem o budovanie biznisu.
Aké predpoklady by ste mali mať na úspech?
- komunikatívnosť, príjemné vystupovanie
- kreativita, jedinečnosť
- vytrvalosť a trpezlivosť
- vášeň
- dobrý time manažment
- neustále vzdelávanie
Výhody a nevýhody multi level marketingu
- to, koľko budete pracovať, závisí len od vás
- väčšinou pracujete online z pohodlia domova
- váš príjem môže neustále rásť
- jednoduchá forma zarábania peňazí
- začiatky bývajú náročné, prvotné nadšenie zväčša po chvíli opadne
- bez práce nie sú koláče – je na každom, koľko času je ochotný stráviť pri práci
- presýtenie trhu – čím je viac ľudí v systéme, tým náročnejšie je preraziť
- ak nebudete dostatočne presvedčený o kvalite produktov, budú sa vám predávať zle
Známe MLM spoločnosti s pôsobením na Slovensku
- Avon
- Herbalife
- Oriflame
- Greenways
- Doterra
- LR
- Larens
- NuSkin
- OVB
- PartnersGroup